Schone buurt coaches

Tante Netty
Tante Netty koppelt jonge kunstenaars en designers aan sociale uitdagingen om tot nieuwe inzichten, oplossingen en verbindingen te komen.

Dat doen we voor bedrijven, wijken, kleine en grote groepen mensen. We zorgen dat alles supergoed geregeld wordt en de kwaliteit hoog is, zodat maker en opdrachtgever bij elk project kunnen groeien. Zo pakken we sociale uitdagingen aan én dragen we bij aan een gezond en betrokken cultureel klimaat. In Nederland en verder.

Vraagstukken waar Tante Netty op dit moment aan werkt:
– Verhogen van sociale verbinding in de wijk
– Ontwikkeling wijkidentiteit
– Schoonhouden van de wijk, zoals aanpak van zwerfafval en afvaldumping

In Blaarthem is op initiatief van Tante Netty een pilot gestart in de Offenbachlaan waarbij het dumpen van afval naast de container wordt aangepakt. Tante Netty heeft het probleem opnieuw onder de loep genomen en onderzocht hoe we samen met de bewoners, Cure afvalbeheer, Lentekracht, Stichting Blaarthem, woningcorporaties en WIJEindhoven dit probleem op een duurzame manier kunnen aanpakken.

Hier is een ‘aanpak schone buurt’ uitgekomen met onder andere schone buurt coaches uit de wijk, een Toooltas (een tas met alle middelen om op verschillende manieren in verschillende talen het afvalsysteem uit te leggen), en druppelsleutelhangers waarmee de container kan worden geopend.

De resultaten worden op dit moment nog bekeken maar het lijkt erop dat de aanpak positief effect heeft. Mocht je willen bijdragen aan dit project, bijvoorbeeld in de vorm van schone buurt coach, neem dan contact op met Lisette Aarnink van Tante Netty via lisette@tantenetty.nl.
We staan uiteraard ook altijd open voor feedback, ideeën en initiatieven!

Website Tante Netty

Bewoners Blaarthem krijgen uitleg over afval in het Russisch, Hindi en Chinees