Verslag Halloween 2015

‘Trick-or-treat’-optocht Blaarthem

Zaterdagavond 31 oktober 2015 was het geen gewone avond in Blaarthem. Zo rond een uur of zeven ’s avonds werd een samenscholing gezien van spoken, heksen, zombies en ander schimmig volk op het plein bij de rotonde aan de Karel de Grotelaan. Oplettende getuigen hebben van de samenscholing foto’s gemaakt. Die zijn te vinden op deze website. Op die foto’s is duidelijk te zien dat de meeste van die ‘griezels’ nog maar kinderen waren, de oudste niet ouder dan 14 jaar. Logisch, want op die bewuste zaterdagavond organiseerde de Stichting Blaarthem haar jaarlijkse trick-or-treat-optocht.

Ongeveer 65 kinderen hadden zich zo griezelig mogelijk verkleed, om hun ’slachtoffers’  in de wijk de schrik aan te jagen. En natuurlijk om hun eerst nog lege emmertjes en tassen met snoep en koek gevuld te krijgen. “Het Is Halloween, het is Halloween, de spoken zijn weer vrij. Als je ons snel iets lekkers geeft gaan wij uw huis voorbij. Geef of beef!”

In groepjes zijn de kinderen toen vanaf het plein de wijk ingelopen om te gaan spoken. De vrijwillige slachtoffers onder de wijkbewoners hadden stuk voor stuk veel moeite gedaan om hun huizen en tuinen extra eng en spookachtig aan te kleden. Sommigen zo goed, dat de kleinste kinderen niet meer in de buurt durfden te komen en een veilig heenkomen zochten achter hun ouders. Maar steeds was er wel iemand dapper genoeg om aan te bellen.

Aan het einde van de ronde wachtte er in zaal ‘Zalen Centrum Eindhoven’ nog een verrassing. De kinderen werden welkom geheten door een heuse prinses, prinses Retteketet en haar assistent,  de ballonnendraak. In ruil voor een snoepje mochten de kinderen aan een rad draaien en konden zij een prijs winnen. Er waren enge maskers, groene lippenstiften, heksenhoeden en nog veel meer prijzen te winnen. En als het rad stopte bij een geel plaatje, mocht het kind ook nog een ballonfiguur naar zijn of haar keuze laten maken.

Een enkeling had in eerste instantie moeite om een deel van hun ‘buit’ om te ruilen voor een prijs. Zij wilden wel graag een slinger aan het rad geven, maar er liever geen snoep voor afgeven. De prijzen waren alleen zo aanlokkelijk dat zij hun ‘verzet’ toch nog vlug hebben opgegeven.

De aanwezige ouders en de andere deelnemers konden in de tussentijd genieten van een kopje koffie of thee, of van iets sterkers. Een heksendrankje misschien?

Kortom, het was weer een griezelig gezellige avond.

Wij willen iedereen bedanken die zich heeft ingezet om van het Halloween gebeuren weer een gezellig, griezelig feestje te maken in onze wijk en hopen dat er volgend jaar weer voldoende belangstelling is door de bewoners om mee te doen. Aan onze jeugd in de wijk zal het niet liggen. Die riepen na afloop:  “VOLGEND JAAR WEER HÉ?”

Tot volgend jaar,

Namens Stichting Blaarthem en Stichting Rapelenburg West